Vad åt ni på nyår?

Det verkar som att de flesta hade ett lugnt nyår. Jag mådde inte toppen så vi blev hemma och hade planerat trerätters men det blev bara en varmrätt för vi orkade inte så mycket mer. Gott var det i alla fall!
 
 
Ingredienser: 
4 st vitlöksklyftor
Torkad timjan 
Olivolja
Salt
Peppar
1 knippe sparris
1 Bacon paket
en påse med bladgrönsaker
 
 
1, Starta ugnen 170 grader
2, Pressa vitlöksklyftorna, blanda med timjan. 
3, "klappa" in kryddorna i köttet så de "fastnar"
4, Lägg i en ugnssäker plåt, ringla olivolja över köttet och in i ugnen med en kött termometer (60 grader är medium rare)
5, Medan köttet är i ugnen - förbered potatisen. 
6, Skär upp potatisen och lägg i en skål
7, Krydda med olivolja, salt och peppar - blanda runt.
8, Ta ut köttet ur ugnen, lägg potatisen runt köttet och in i ugnen igen. (jag brukar ha potatisen inne i ca 40 minuter men det beror på hur tjocka potatis skivor man skurit)
9, Medan potatisen och köttet tillagas i ugnen så lindade jag in sparris i bacon för att sen steka den när köttet nästan var klart.  
 
Till maten serverades Cola till mig då det är den enda läsken jag tål!
Jag hoppas att ni firade in 2018 på ett bra sätt!
 
 
 

Kommentera här: